Štúdia lieku Triticum vulgaris
autorka: Michal Yakir (z anglického prekladu http://www.hahnemanninstituut.nl/1/246/a-motherhood-knot/ preložila s povolením autorky J.Stilcová)
Rastliny sú zdrojom schopnosti prírody sa vyvíjať a zdokonaľovať. Pozorovaním prírody zisťujeme, že vývoj je prirodzenou esenciou rastlinnej ríše. Neustálym rastom a vývinom sa rastliny prispôsobujú prírode a zároveň ju vytvárajú. Michal v článku na ilustratívnom prípade prezentuje jej výskum a prácu s tabuľkou rastlín.
Toto je prípad 40-ročnej psychologičky (M), vydatej, matky dvoch detí, ktorá trpí silnými alergiami a chronickou únavou. Po pôrode pred piatimi rokmi sa u nej postupne v priebehu piatich rokov objavili depresie, strata sexuálnej túžby a zmyslu existencie.
Na alergie užíva Aureus (antihistaminikum)a 550 mg Eltroxinu týždenne na problémy so štítnou žľazou.
V minulosti som jej predpísala Olea oleum v niekoľkých potenciách. Dva roky jej liek zlepšoval problémy s alergiami, ale momentálne prestal účinkovať a to je dôvod, prečo ma pacientka opäť navštívila.
28.9.2010
Pacientka: Alergie sa mi po dvoch rokoch, kedy som mala iba občasné potiaže, pred tromi týždňami opäť vrátili. Z nosa mi neustále tečie číry výtok, nos ale nemám zapchatý. Mám pocit, akoby mi niečo neustále kvapkalo a škriabalo ma v hrdle… Neustále musím prehĺtať. Veľa kýcham. Je to horšie ráno, zlepšuje to čerstvý vzduch.
MY: Môžete mi povedať, čo sa stalo pred troma týždňami?
Pred troma týždňami začala mladšia dcérka začala chodiť do škôlky. Bolo to pre mňa ťažké, hrozné! Odlúčenie bolo pre mňa odjakživa ťažké a pokiaľ sa to týka mojich detí, je to o to horšie. Dcérka to tiež ťažko znášala, plakala, nechcela jesť. Neviem čo s tým, neviem, či to súvisí s tým, že si musí na škôlku zvyknúť. Možno škôlka nie je pre ňu vhodné miesto. Som zničená…..je to také ťažké aj pre ňu ako pre mňa? Nechám ju ráno v škôlke a potom dom a celý deň sedím a plačem. V žalúdku cítim prázdnotu, obrovskú dieru, ako keď nejete. Je to prázdnota v žalúdku a v krku pocit potopy.
Moja pacientka dojčila svoje prvé dieťa do dvoch rokov a to ju nesmierne vyčerpalo.
Povedzte mi niečo o Vašej mame?
V detstve som bola frustrovaná, nevedela som sa zblížiť so svojou matkou, ako keby sme sa nikdy nestretli. Pokúšali sme sa o to…., ale nikdy sa nám to nepodarilo, pretože sme boli príliš rozdielne. Mama bola veľmi dominantná, vždy bolo u nás na návšteve veľa jej priateľov, nemala preto čas porozprávať sa so mnou. O čomkoľvek sme sa spolu rozprávali, prezradila to iným. Náš dom bol vždy plný hluku a priateľov, chýbalo ticho a intimita.
Vždy ma prehliadala, bola som prostredné dieťa, lepšie si rozumela s mojou sestrou, ja som mala bližší vzťah s otcom. Takto je to dodnes. Postupne som sa ale oddelila od nich všetkých. V súčasnosti trpím depresiami. Cítim, ako keby som sa dusila, nemám vzduch, je to utrpenie (plače), mám pocit prázdnoty, diery, bolesť ničoty, ako keď nič nejem, prázdnota v žalúdku a v hrdle mám potopu. (Už druhýkrát použila toto vyjadrenie). Je to desivé, som z toho zmätená, znepokojená. Cítim neistotu. Topím sa v tom, vyčerpáva ma to.
Povedzte mi viac tom pocite „neistá“?
Všetko okolo mňa sa rúca a mám obrovský strach, že čo sa môže stať. Tento pocit vás prerastá, topíte sa v ňom. Máte pocit, že zmiznete, roztopíte sa vo vesmíre a už nikdy nebudete sama sebou. Najťažšia je tá snaha sa udržať všetko pokope. Cítim sa ako dieťa, ktoré nechápe, čo sa to deje. Najhorší je strach prevziať zodpovednosť: ako môžem byť ja tá, ktorá sa postará a podrží svoje dieťa. Plačem viac ako moje dieťa. Neviem kto z nás je rozumnejší ja, či moja dcéra?
Povedzte mi o zodpovednosti.
Často mám pocit, že neberiem veci dostatočne zodpovedne, pretože neviem, čo vlastne chcem, viem iba to čo chcú ostatní. Je pre mňa ťažké precítiť vlastné túžby. Odkedy mám deti, moje vlastné hranice sú rozmazané. Topím sa vo všetkom, vyžaduje sa odo mňa veľa a ja to neviem všetko stráviť. Neviem si dať rady s mnohonásobným svetom úloh: čakať na telefonáty, deti, toto a tamto, chcem pokoj a pohodu. Pripomína mi to, ako moji rodičia spolu nikdy dobre nevychádzali, tak som sa musela o nich veľmi starať, robiť medzi nimi mediátora. Mala som pocit, že ak nebudem dostatočne starostlivá, mama veci nezvládne, rodina sa rozpadne, ja ostanem opustená. (V pozadí je pocit pacientky, že iba na dokáže udržať rodinu pokope.)
Aký by bol opačný pocit v prípade vašich detí?
Opačný by bol pocit seba samej. Schopnosť kontrolovať, držať, orientovať sa, riadiť, želať si.
Keď sme sa bavili o chutiach na jedlo, nevedela, na čo má chuť. V minulosti mala veľmi rada chlieb a čokoládu. Bývala veľmi chudé dievča, ktoré nerado jedlo, ale v súčasnosti jedáva veľmi veľa, pretože jedlo považuje za kompenzáciu, no napriek tomu zostáva štíhla. Zdôrazňuje, že musí ovoniavať a aj ovoniava jedlo, ktoré ide jesť.
Kedy začali problémy so štítnou žľazou?
Keď som mala 22 rokov, študovala som na vysokej škole a na fakulte psychológie vládla veľmi súťaživá atmosféra. Chýbal pocit istoty, iba samá konkurencia. ( Táto veta je veľmi dôležitá, lebo vystihuje veľmi dobre pacientkinu túžbu po bezpečí, materinskej istote – aj na takých netradičných miestach, akými je napríklad univerzita.)
Sny?
Mávam hrozné sny s mojou trojročnou dcérou: sme s manželom na letisku. Nechávame ju samú na letisku, odchádzame bez nej na svoj let a ona sa má vrátiť domov sama. Netuším, ako sa tam dostane sama, no môj manžel kráča ďalej bez akýchkoľvek pochybností. Hľadám ju všade až ju napokon zbadám ako chodí po stavenisku. Ponáhľam sa, aby som ju zobrala, plačem – ako sme ju mohli nechať úplne samú? Budím sa vyľakaná s pocitom viny, že opúšťam a odvrhujem svoje dieťa.
Repertorizácia v RADARe(TM): Predpis: Triticum vulgaris 200C – raz denne, tri dni po sebe
Diskusia
Pacientka trpí alergickou nádchou, prepojenie s elementom vody sa nesie celým prípadom. Vyjadrenie: „Svet ma topí“ a „priveľa vody v mojom hrdle“ naznačujú to isté. Element vody sa často spája s problematikou matky, čo je skutočne aj stredobodom tohto prípadu – frustrujúci vzťah pacientky s jej matkou, ktorou sa cítila byť ignorovaná, čo sa premietlo do úzkostného vzťahu k jej vlastným dcéram, od ktorých sa nevie oddeliť a normálne fungovať. Obe svoje deti dojčila viac ako dva roky, až pokým nedospela do stavu vyčerpania. Odkedy je matkou, cíti, ako keby stratila samú seba v materstve. Nevyrovnanosť s materstvom súvisí s jej chuťou na čokoládu a chlieb v minulosti. V detstve nahrádzala matku svojej mame a v dospelosti nedokáže prevziať na seba inú úlohu, ako úlohu matky. Je tak mimo svojho stredu, že ani nedokáže povedať, čo rada jedáva.
Hlavnými témami prípadu sú prehnaná identifikácia pacientky s úlohou matky, prehnaná zodpovednosť za rodinu a teda hľadaný liek by mal pokrývať tieto mentálne aspekty.
Keď pochopím mentálny aspekt prípadu, zameriam sa na fyzické symptómy. Pre tému a dôležitosť vody v prípade, som sa zamerala na symptóm: „Nose- discharge- watery- morning“. Spomedzi liekov, ktoré majú vo svojom obraze tento príznak, Triticum vulgaris – je jediný, ktorý patrí do radu Graminales (skupina obilia).
Na základe mojej tabuľky rastlín (viď nižšie), téma materstva a rodiny sú centrálnou témou liekov zo 4-tého stĺpca, konkrétne v Graminales, napr. puto medzi matkou a dieťaťom, prehnaná identifikácia s rolou matky, alebo rolou dieťaťa. Často tu vidíme prílišnú zodpovednosť za situáciu v rodine, ťažkosti s dosiahnutím rovnováhy medzí dávaním a prijímaním, v podporovaní rodiny a dostávania podpory zo strany rodiny, čo môže viesť ku konfliktu medzi pocitom, či som súčasťou rodiny, alebo samostatný jedinec. Často používané výrazy u Graminales sú: moje korene, cítim sa bez koreňov, cítim sa stabilne/nestabilne a vyjadrenia spojené s vodou.
Spomedzi všetkých Graminales, Triticum vulgaris, alebo pšenica – hlavná potrava pre veľkú časť svetovej populácie má najsilnejšiu afinitu k výžive ( v tomto prípade: dlhé obdobie dojčenia, obdobie prejedania, alebo podvýživy v detstve a z toho vyplývajúce odmietnutie seba samej v symbiotickom vzťahu matka/dieťa). Toto spolu so známou afinitou Triticum vulgaris k alergiám očí (potvrdené klinickou skúsenosťou členov našej študijnej skupiny) ma viedlo k ďalšiemu skúmaniu tohto lieku. Nasledovné symptómy boli iba potvrdením prípadu.
2.11.2011 Kontrola
Pri kontrole som zistila, že sa u pacientky boli aj ďalšie témy lieku Triticum vulgaris. Alergia v priebehu dvoch-troch dní po lieku takmer zmizla.
Opakované bolesti chrbta, ktoré mi pacientka zabudla spomenúť počas predchádzajúceho stretnutia, sa po lieku dva týždne zopakovali:
Za posledný mesiac sa mi vrátila a následne ustúpila bolesť chrbta, ktorú som mávala, ale po prvýkrát som môjmu manželovi povedala, že si beriem deň voľna a na celý deň som odišla z domu. Mala som pocit, že nemôžem ostať doma a dopriať dostatočný oddych môjmu boľavému chrbátu. Keby som zostala dom, dvíhala by som dcérku a chrbát by tak bol zaťažovaný. Tentokrát, keď sa bolesť zhoršila, sa môj manžel ponúkol, že sa postará o dcérku. A nielen to, po prvýkrát sa v noci zobudil k plačúcej dcérke a ja som mohla spať. V minulosti som ho o to márne žiadala. Neviem, čo som urobila ináč….. Tiež som menej rozrušená vo vzťahu k deťom- zistila som, že starostlivosť o deti ma veľmi vyčerpáva, to spôsobuje moju prehnanú citlivosť voči deťom. Nedá sa k ničomu prirovnať to, aká som bola v minulosti.
(Sebapotlačenie na úkor prehnanej zodpovednosti ako matky je častá téma u Triticum vulgaris.)
Nie som si úplne istá pri vymedzovaní hraníc, ale zlepšuje sa to: Myslela som si, že jediné čo potrebujem, je byť iba so svojimi deťmi. Keď som s nimi nebola, desila ma tá vzdialenosť. Vždy keď moje deti dosiahli nejaký vývinový posun, preľakla som sa, že ich strácam. Prosila som moju 9-ročnú dcéru, aby sa so mnou hrala, ale ona sa chcela hrať so svojimi kamarátkami. Mala som pocit, že ak nie som matkou, nemám vlastnú identitu; teraz to tak už necítim. Úzkosť z odlúčenia v materskej škôlke, alebo to, že ich vidím hrať sa samé už nie sú takým problémom a preto si môžem čas bez nich plnohodnotne užiť. Teraz vidím, že som nevedela čo so sebou, keď som bola bez detí. Uvedomila som si, že je to dobré, keď dcéra je vo škôlke a ja som bez nej! (Toto je je dobrý znak zdravého odpútania sa). Začala som robiť pre seba samú veci, ktoré som pred tým zanedbávala: bola som u dentálnej hygieničky a začala som cvičiť. Mám viac času pre seba, viac času na mnohé iné aktivity.
Aký je vzťah s manželom?
Nastali zmeny: môj manžel súhlasil so realizáciou mojich návrhov; zúčastniť sa sedenia v manželskej poradni. Jednoducho som mu oznámila, že som tam dohodla stretnutie a bez námietok tam so mnou išiel. Bez akýchkoľvek výhovoriek plní veci, o ktoré ho som ho žiadala už večnosť.
Predpis: Čakať
Počas nasledujúcich kontrol v priebehu posledného roku potvrdila, že problémy s alergiou sa neobjavujú. Občas sa nakrátko objavia bolesti chrbta, keď má konflikty so svojou mladšou dcérou a potom znova prejdú. Párkrát sme liek podľa potreby zopakovali. Čo je dôležitejšie – jej správanie sa výrazne zmenilo: nie je taká úzkostlivá vo vzťahu k dcéram; mladšiu prestala dojčiť v siedmich mesiacoch a v škôlke ju necháva cez deň bez pocitu viny a úzkosti. Je pokojnejšia, deti ju menej rozrušujú. Viac sa stará o seba samú, predtým, keď ju bolel chrbát, nebola schopná ani užiť tabletku. Pocit diery – prázdnoty v žalúdku úplne zmizol; potvrdila, že sa cíti vyrovnanejšia. Záverom celého príbehu je, že manžel si s ňou bez problémov rozdelil starostlivosť o domácnosť. Stala sa aktívnym účastníkom vo svojom vlastnom živote a pocity, keď nevedela kto je a čo chce, sú preč!
Štruktúra a metodológia tabuľky rastlín
Rastliny sú zdrojom schopnosti prírody sa vyvíjať a zdokonaľovať. Pozorovaním prírody zisťujeme, že vývoj je prirodzenou esenciou rastlinnej ríše. Neustálym rastom a vývinom sa rastliny prispôsobujú prírode a zároveň ju vytvárajú.
Rastliny sú prvé, ktoré v prírode formujú myšlienku oddelenia. Na rozdiel od minerálov majú rastliny membránu, ktorá ich chráni pred prostredím, je to prístup, ktorý in umožňuje v rámci evolúcie rozvíjať sa vlastným tempom, ktoré je rýchlejšie ako vývoj minerálov.
Evolučné zmeny, ktoré prebiehajú u rastlín urýchľujú zmeny v celej biosfére, vrátane atmosféry, minerálov aj živočíchov.
Viac než to, rastliny sú základom existencie života, produkujú kyslík, uhlík a výživu. Rastliny uvoľňujú minerály zo zeme do prostredia a naopak z ovzdušia ich spätne navrátia do pôdy. V tomto zmysle sa rastliny stávajú sprostredkovateľom pohybu medzi svetmi, zosobňujú archetyp neustáleho rozvoja a zdokonaľovania sa.
V súvislosti so zdokonaľovaním v rastlinnej ríši môžeme uvažovať o paralele s rozvojom ľudskej psychiky a môžeme vidieť ich vrodený zmysel pre rast a rozvoj. V momente, keď sa vývoj zastaví, manifestuje tento stav choroba a použijeme k tomuto stavu príslušnú rastlinu. Toto je jeden z darov, ktoré nám príroda ponúka.
Štruktúra mojej rastlinnej schémy v zmysle homeopatického chápania je zhodná s periodickou tabuľkou prvkov. Obe osi tabuľky vyjadrujú evolučné štádia botanického vývoja. Jednotlivé bloky v mojej schéme nepredstavujú však iba jednu rastlinu ako je to u minerálov, ale celú botanickú skupinu. Teda jeden štvorec obsahuje v sebe celú čeľaď, rad, alebo niekoľko radov. Nie je možné, aby jeden blok obsahoval iba jednu rastlinu, keďže rastlín je niekoľko tisíc na rozdiel od minerálov, ktorých máme 118. Rastliny preto musia byť začlenené po celých skupinách, konkrétne po čeľadiach a radoch.
Keďže je tabuľka zostavená tak, že vychádza z evolúcie rastlín, je pomerne jednoduché dešifrovať v nej prepojenie s homeopatiou. Zosumarizovaním informácii o jednotlivých liekoch z matérie mediky a ich spoločných znakov, môžeme tieto následne zaradiť do samostatných blokov schémy, pretože línie botanickej evolúcie a k nim priradené rastliny vyjadrujú paralelu s ľudskými vývinovými štádiami.
Každý blok v tabuľke teda predstavuje styčný bod dvoch línií: úroveň budovania a vyspelosti ega a úroveň celkového rastu a vývinu. Horizontálna línia predstavuje oddelenie a individualizáciu, kým vertikálna dozrievanie. To nám poskytuje psychologický, emocionálny a mentálny obsah pre každú čeľaď rastlín. Kým čeľade prezentujú kolektívnu tému, ktorá korešponduje s akoukoľvek danou bunkou v tabuľke, jednotlivé lieky predstavujú konkrétnu variáciu týchto tém.
Tabuľka rastlín nám tak poskytuje schému prepojenia štádií rozvoja rastlín so štádiami vývinu človeka. Tabuľka je tiež prepojená s výzvami a ťažkosťami, ktoré nás stretávajú na ceste vývojom ega od prvotnej fázy jednoty a spojenia k vyspelejšiemu štádiu individuality, učenia sa a prijímania lekcií ženských a mužských elementov.
Starý vek |
ŽIADNE LIEKY |
ARALES |
PRÁZDNY STĹPEC |
ZINGIBERALES ORCHIDALES |
DISCOREALES |
||
Mladý dospelý |
ŽIADNE LIEKY |
ORCHIDALES JUNCALES |
LILIALES |
||||
Dospievajúci |
GRAMINALES |
||||||
Školský vek |
ARACALES |
||||||
Ranné detstvo | |||||||
Dieťa, batoľa | |||||||
Novorodenec | |||||||
Prenatálne obdobie | |||||||
Stĺpce botanické názvy |
ALISMATIDAE |
ARECIDAE |
COMMELIDS |
LILIDAE |
|||
Jednoklíčnolisté rastliny |
|||||||
Vývinové štádiá: Vývoj Ega, realizácia, individualizácia a tvorba vedomia | Pred oddelením Žiadne Ego Ovplyvnený Paralyzovaný, Neprítomný (ženský) | Tu alebo tam Hranice Zostať dieťaťom alebo vyrásť (ženský) | Hrdina Boj za nezávislosť (ženský) | Výživa Vyspelosť matky dieťaťa alebo rodiny Vzťah Zodpovednosť (ženský) | Ostatní Oddelenie Pravidlá a hranice Potlačenie Práca Odísť a konať Námaha (mužský) | Skupina Silná individualita Sebectvo Vzťah k svetu (mužský) | |
Dvojklíčnolisté rastliny |
|||||||
Stupne vyspelosti v stĺpcoch |
MAGNOLIDAE |
HAMAMMELIDAE |
CARYOPHYLIDAE |
DILLENIDAE |
|||
1.stupeň: pred, nepripravenosť, pred narodením, pred životom, neprepojenosť so žiadnym svetom, neochota narodiť sa |
Magnoliales Lilliales Nymphales |
Urticales |
Dilleniales Theales |
Rosales Myrtales |
Polemonilales |
||
2.stupeň: Začiatok života (orálne štádium) istota v existencii, skúsenosť so základnými istotami, spoznávanie ostatných vs. Izolácia autizmu, upodozrievanie, nedôvera, bezmocnosť |
Piperales |
Urticales |
Saraceniales |
Fabales |
|||
3.stupeň:Batoľa (análne štádium), autonómia, závislosť, oddelenie, hranice(ochorenia kože), byť kontrolovaný, hanba, kritika, pochybnosti o sebe |
Laureales |
Hamamelidales |
Malvales |
Geraniales Malphagiales |
Gentianales |
||
4.stupeň: Predškolák, hra, zvedavosť, vzdor, sexualita, penetrácia. Neschopnosť zhostiť sa úlohy, neschopnosť stanovenia cieľa |
Aristolochiales Ranunculales |
Hamamelidales |
Caryophyliales |
Malvales |
Malpigiales Violales Euphorbiales |
Gentianales Scrophulariales |
|
5.stupeň: Školák- Latencia (neprejavenosť), rozvoj schopností, príprava na život, učenie sa noriem a pravidiel, začiatok sociálneho učenia. Nepripravenosť na učenie, pocit nedostatočnosti, neschopnosti sa začleniť. Pocit menejcennosti. Neuznávanie úloh. Bez zmyslu. |
Ranunculales |
Juglandales |
Caryophyliales |
Sapindales Cornales Rhamnales |
Scrophulariales |
||
6.stupeň: Dospievajúci (adolescent)- Imidž a témy dospievania: sloboda, vzrušenie, nové nápady, hľadanie zmyslu, vrtochy, plánovanie. Závislosť na skupine. Strach dospieť, posunúť sa do vyššieho štádia |
Myricales |
Polygonales Plumbaginales |
Primulales |
Ramnales |
Rubiales |
||
7.stupeň Ranná dospelosť- vytvorenie nezávislosti, pozície. Snaha o nezávislosť, rozvoj schopnosti skutočného priateľstva a vzťahov k druhým. Neschopnosť pripútania, intimity. Izolovanosť |
Santanales |
Lamiales |
|||||
8.stupeň: Dospelosť-kreativita a plodnosť. Schopnosť starať sa a sústrediť na potreby iných, dávať. Vyhranenie vzťahu sebarealizácia verzus sebectvo, neústupčivosť, sebectvo |
Papaverales |
Fagales |
Ericales Cucurbitales Capprales |
Celastrales Apiales |
Dipsacales Campanulales Asteridales |
||
9.stupeň: Staroba- naplnenie a múdrosť. Ukončenie tvorby. Vysýchanie, dôchodok, príprava na smrť. Neschopnosť zbierať, pochopiť a zjednotiť dojmy, vedie k zatrpknutosť, nevraživosť, nespokojnosť, život bol márny, zúfalstvo. Druhé detstvo, |
Papaverales |
Capprales Salicales |
Apiales |
Asteridales |
Vysvetlenie a podstata stĺpcov tabuľky
Prvý stĺpec (jednota) predstavuje počiatočný stav vedomia v jeho jedinečnej ženskej kvalite, ktorá v svojej podstate dáva život a začína procesy. Prvý stĺpec predstavuje jednotu s nekonečnom z ktorého všetko vzniká, jeho symbolom je voda, prvá čakra. Problémy prvého stĺpca sa prejavujú v nedostatku hraníc, diskriminácii, v slabom a závislom egu, je obmedzený, nepozorný. Stav uvedomovania si – ale neschopnosť konať. Typické lieky sú: Opium, Staphisagria, Asarum, Nux moschata, Aconite, Pulsatilla.
V druhom stĺpci (tu alebo tam) sa začína proces oddelenia, nasledovaný pocitom malosti a slabosti, snaha dostať sa, „vzchopiť sa“. Témy sú malý a veľký, byť tu na svete ale zostávať v inom svete, alebo v akomkoľvek predchádzajúcom stave. Tu alebo tam, nerozhodnosť, mal by som sa vrátiť do stavu jednoty, alebo oddeliť sa, vytvorím alebo nebudem schopný vytvoriť si hranice. Lieky ako: Cannabis indica, Urtica, Ficus religiosa, Quercus sú predstaviteľmi tohto stĺpca. Boj prebieha stále na úrovni ženskej kvality.
V treťom stĺpci (hrdina) prebieha silný a intenzívny boj za oddelenie od ženskej – materinskej kvality, ktorá najskôr dala život a teraz dusí a obmedzuje. Je to snaha o oddelenie sa od toho, čo vnímame ako „kontrolu“ boj za samostatnosť: „chcem to urobiť po svojom“. Charakteristické lieky sú rôzne druhy kaktusov.
V štvrtom stĺpci (výchova a zrelosť) materinský aspekt dozrieva. Po predchádzajúcich stĺpcoch kde dominoval ženský element tu proces individualizácie dosahuje bod, kde je potrebné dosiahnutie rovnováhy: schopnosť vychovávať alebo byť vychovávaný, poskytovať alebo brať bez toho, aby som bol za to znevažovaný. Úlohou je tu zrelosť materinskej kvality, schopnosť dať a prijať a napriek tomu si udržať svoju identitu. Nevyrovnanosť v tomto stĺpci by sa teda mohla prejaviť ako problém matka/dcéra, rodinné problémy, komplikácie spojené s materstvom s činiteľom zanechania a závislosti.
Mali by sme tu nachádzať prehnanú starostlivosť o rodinu, strach o blízkych o rodinné záležitosti, ťarchu rodičovských povinností, ktoré bývajú základom pre vyčerpanie životnej energie, chronickú únavu, bolesti chrbta. Problémy so stravovaním sú tiež časté. Na fyzickej úrovni sa problémy tohto stĺpca prejavujú v tráviacom systéme od dutiny ústnej až po konečník, hormonálna nerovnováha, telesné tekutiny (pretože voda ako element súvisí s materstvom). Tieto problémy pozorujeme aj u jednoklíčnolistých aj u dvojklíčnolistých rastlín v 4. stĺpci, ktorú označujem ako „výživový stĺpec“. Skupina obilnín (Poales) v jednoklíčnolistých v svojej základnej podstate je toho jasným dôkazom. Patrí tu napríklad aj čokoláda obsahujúca cukor vyrobený z trstiny, ktorá patrí do skupiny Poales. Typické lieky sú Saccharum, Triticum vulgaris, Cypripedium, Thea, Chocolate, Brassica.
Poznámka: Predchádzajúci prípad v sebe nesie veľa tém tohto stĺpca, počínajúc elementom vody, cez nedostatok komunikácie s matkou, až k jej zodpovednosti za rodinu, neschopnosť oddeliť sa od jej vlastnej dcéry.
V piatom stĺpci je ego už silné a vybudované, ale musí si poradiť s mužským aspektom, ktorý vytvára obmedzenia, pravidlá, oddelenie, určuje účel a smerovanie a tak nám umožňuje vidieť to, čo sa nachádza mimo nás, rozlišovať veci mimo nás a chápať ich, vyjadriť a naplniť svoju úlohu vo vonkajšom svete, zapojiť sa do vytvárania a konania. Rozdelenie medzi mužským a ženským prvkom osobnosti ktoré je tu hlavnou témou prináša so sebou rigiditu, stuhnutosť, suchosť a potlačenie ženského aspektu, emocionálnu úroveň. Práca, povinnosti, pravidlá, náboženstvo, rigidita, potlačenie citových záležitostí a vzťahov budú ústrednou témou liekov potrebných z 5.stĺpca. Hlavné lieky tu sú: Crategus, Anacardium, Rhus toxicodendron, Conium.
V šiestom stĺpci sa stretávame so svetom v jeho nekonečnej veľkosti, staviame sa mu čelom, bojujeme s ním, vydobýjame si v ňom svoje vlastné miesto. 6. stĺpec je obrazom dnešných dní, doba individualizácie, ktorá hraničí s egoizmom. Tu sa mužský s ženský aspekt od seba nielen oddeľujú ,ale navzájom medzi sebou bojujú, čo spôsobuje nerovnováhu a prejavuje sa napríklad ako neplodnosť. Tiež potrebu seba presadenia a budovania si postavenia v spoločnosti, čo vedie k rozporu so svetom. Na fyzickej úrovni sa to prejaví ako alergie alebo tendencia k parazitom: akékoľvek problémy, ktoré narúšajú naše hranice alebo spôsobujú, že sa to deje. Na jednej strane je to precitlivenosť na podnety z okolia, na strane druhej ambície a agresivita:“ Budem s tým bojovať“. 6. Stĺpec predstavuje boj v rámci skupiny o zachovanie ťažko nadobudnutej individuality. Hlavný predstavitelia: Veratrum album, Lilium tigrinum u jednoklíčnolistých a Belladonna, Stramonium, Coffea, China, Nux Vomica, Ignatia, Mentha piperita, Abrotanum, Chamomilla a Arnica u dvojklíčnolistých.
Riadky
Stĺpce sú rozdelené podľa štádií vývoja osobnosti. Riadky (ktoré vychádzajú z vývinových štádií podľa E. Eriksona) predstavujú úlohy v každom stĺpci (od štádia nepripravenosti, nezrelosti, cez výchovu, dospievanie až po starobu), ktorými sa posúvame k ďalšiemu míľniku na našej ceste životom.
Stĺpce sú postavené na jungiánskej teórii vývoja osobnosti a tradícii Kabaly. Ľudská púť za dosiahnutím istého stavu vedomia predstavuje paralelu s mnohými ďalšími etapami vývoja: vývoj minerálov v prírode, vývoj humanizmu, šesť hlavných čakier, prvých šesť dní stvorenia sveta. Ako veľkolepý fraktál svet predstavuje svoje pravidlá a tvorbu v každom jeho detaile, všetko v úžasnom usporiadaní.
Záver
Princíp Schémy rastlín sa nedá vysvetliť úplne v jednom článku a aj tento predstavuje iba jeho základnú esenciu, jednoduchý portrét. Obsiahly popis a veľa ďalších informácií sa nachádza v mojej knihe „Wondrous Order“. Momentálne kniha existuje iba v hebrejčine, ale jej preklad do anglického jazyka je už v záverečnej fáze a bude dostupný v priebehu pár mesiacov. Vy, ktorých moja schéma zaujala, môžete nájsť ďalšie informácie na mojej web stránke.
O autorke: Dr. Michal Yakir PhD, RCHom, klasická homeopatka, je bývala predsedkyňa Izraelskej Asociácie pre klasickú homeopatiu (Israeli Association for Classic Homeopathy) a editorka časopisu „Homeopathic Times“, ktorý je vydávaný touto asociáciou. Vyučuje homeopatiu, v Campus Broshim Homeopathy School v Tel Avive. Homeopatii sa venuje viac ako 20 rokov, špecializuje sa predovšetkým na ženské zdravotné problémy. Potom, čo získala titul bakalár z botaniky a titul magister z biológie a ekológie, zamerala svoj PhD výskum na oblasť homeopatie na Hebrew University of Jerusalem Faculty of Medicine. http://www.homeopathy-plants.com
Celý článok v pdf formáte: Michal Yakir: Materinské puto
Seminár Michal Yakir na Slovenku: Akadémia homeopatie